Achtergrondinformatie
De A van Groningen
Vanaf 1 januari 1906 moest een bestuurder van een motorvoertuig een zogenaamd nummerbewijs hebben.
Op het nummerbewijs, dat werd verstrekt door de Commissaris van de Koningin, stonden de naam en het adres van de aanvrager, het volgnummer en de letter van de desbetreffende provincie.
Deze letter-cijfercombinatie werd de kentekenplaat van het voertuig.
De eigenaar kon deze (laten) maken om ermee te kunnen rijden, mits hij een rijbewijs had.
Persoonsgebonden
Het nummerbewijs was persoonsgebonden, dat betekent dat bij aanschaf van een ander voertuig de kentekenplaat meeverhuisde naar het nieuwe voertuig.
In de beginjaren had een eigenaar met meerdere voertuigen (met name garagebedrijven) voor al die voertuigen hetzelfde nummer!
Registers en andere bronnen
In de Registers van afgifte van nummerbewijzen voor motorvoertuigen (1906-1950) staan alle eigenaren van een Groninger kenteken.
Deze 'basisadministratie' is in zijn geheel verwerkt en aangevuld met informatie uit een aantal andere bronnen:
Provinciale Belasting
Tussen 1921 en 1927 werd er door de provincie belasting geheven voor het gebruik van de provinciale wegen.
Bij de belastingaangifte werden, naast eigenaar en kenteken, ook gegevens over de voertuigen bijgehouden zoals merk, kleur, aantal zitplaatsen van het voertuig en bij de motorfietsen het framenummer.
De belastinggegevens van de motorfietsen zijn te herkennen onder de titel Belastingkaart C.
De belastinggegevens van de auto's zijn te herkennen onder de titel Belastingkaart D.
Een voorbeeld van beide gegevens ziet u hier: A-1663
De belastinggegevens van vrachtwagens en bussen zijn te herkennen onder de titel Belastingkaart F.
Van deze laatste categorie zijn alleen de gegevens van 1926-1927 bewaard gebleven.
Gevorderde voertuigen
In 1940 begon de "Generalbevollmächtigte für das Kraftfahrwesen" met het vorderen van voertuigen van Nederlanders.
De gegevens uit de lijsten van deze "Erfassungsaktionen", die t/m maart 1945 zijn bijgehouden, zijn ook in de kentekendatabase verwerkt.
Wagenparklijsten Busmaatschappijen
J. v.d. Wel en K. van Schenk-Bril leverden de wagenparklijsten aan van de Groninger busmaatschappijen.
In deze lijsten staan, naast merk o.a. ook het aantal zitplaatsen en het nieuwe kenteken.
Brandweervoertuigen
De gegevens van de voertuigen van diverse brandweerkorpsen zijn aangevuld door W. Schuitema, deze (en andere gegevens) zijn ook te vinden op brandweervoertuigenonline
Overzicht provinciale kentekens:
| Letter(s) | Provincie | Bewaarde registers | Online register |
|---|---|---|---|
| A | Groningen | 1906-1950 | Deze website |
| B | Friesland | (1906) 1921-1950 | Website Tresoar |
| D | Drenthe | 1906-1950 | Drents Archief |
| E | Overijssel | 1906-1909 | - |
| G, GZ, GX | Noord-Holland | 1906-1950 | Scans Registers |
| H, HZ, HX | Zuid-Holland | 1906-1950 zie: Onderzoeksgids | - |
| K | Zeeland | geen registers bewaard gebleven | KentekenZeeland.nl |
| L | Utrecht | 1906-1921 | - |
| M | Gelderland | geen registers bewaard gebleven | - |
| N | Noord-Brabant | geen registers bewaard gebleven | deautovanmnopa.nl |
| P | Limburg | geen registers bewaard gebleven | - |
| R | Departementen | werden o.a. afgegeven aan Nederlanders die in het buitenland woonden | - |
Rijvergunningen
De voorloper van het provinciale kenteken is het landelijke systeem van rijvergunning.
Op 26 april 1898 kreeg de Groninger W.A. van Dam het landelijke nummer 1.
Op de website van de Conam (Contactgroep Automobiel- en Motorrijwielhistorie) kunt u uitgebreide informatie vinden over de voorloper van het provinciale nummerbewijs.
Landelijk kenteken
In 1951 werd de landelijke kentekenregistratie weer ingevoerd.
In 1956 zijn de laatste nog in omloop zijnde provinciale kentekens vervangen door het nieuwe kentekensysteem zoals we dat tegenwoordig nog kennen.